‘Jij bent Raoul, toch?’ – een typerende ontmoeting
Toen ik in 2011 bij SMO begon, kwam ik op één van mijn eerste werkdagen op het kantoor. In de gang werd ik aangesproken door een onbekende man in pak: ‘Jij bent Raoul toch? Je bent recent begonnen op de Koning!’ We raakten in gesprek en het bleek de toenmalige directeur van de stichting te zijn. Deze ontmoeting bleek typerend voor SMO. Het meest bijzondere aan onze organisatie vind dat de persoon Raoul Fredison erkend en gewaardeerd wordt. Tot op de dag van vandaag. Zoals bij veel andere soortgelijke organisaties kun je bij SMO doorgroeien, leren en dergelijke, maar die erkenning en waardering is heel opvallend!
Ik werkte voorheen als verkoopcoach en als consulent in de commerciële verkoopbranche en wilde een switch maken naar de zorgbranche. Mijn vrouw was toendertijd werkzaam als casemanager bij BJZ. Ze had goede ervaringen met SMO en raadde mij aan om de stichting te overtuigen dat ik van toegevoegde waarde zou zijn.
De mooiste werkdagen
Ik vind het werkelijk mooi als een persoon (bewoner/externe contactpersoon/bezoeker) de Koning met een tevreden gevoel verlaat. Het interessante zit hem er in dat ik nog steeds geprikkeld en uitgedaagd wordt door bewoners en collega’s. Dat kan iets kleins zijn, door een iemand te motiveren naar de dagbesteding te gaan, maar ook groter door mee te denken hoe we als locatie de clienttevredenheid kunnen vergroten.
De mooiste dagen zijn de dagen dat we agressie hebben kunnen ombuigen naar samenwerking of excuses. De dagen dat iemand na een goed gesprek met ons zelf aan de slag gaat op een positieve manier. De dagen dat we iemand hebben gemotiveerd om te gaan sporten. Ik zeg bewust we, want ik wordt er ook enthousiast van als mijn collega’s dat voor elkaar krijgen. Persoonlijk en in alle algemeenheid ben ik best trots op mezelf dat ik negatieve energie snel opzij zet, zo snel mogelijk met de desbetreffende activiteit aan de slag ga en erin slaag er een positieve draai aan te geven. Maar om in dat proces gaandeweg te merken dat het een team effort is en ik er niet alleen voor sta, dat maakt mijn dag helemaal goed.
Daarnaast hebben we in mijn beleving een stressvolle baan en zorgen geregeld voor de nodige humor om zodoende te relativeren.
Ik ben ervan overtuigd dat je kan bereiken wat je wil. Als ik dan Syrische vluchteling meemaak vanaf het begin van zijn reis bij SMO tot aan uitstroming. Hem later tijdens het boodschappen doen, achter de kassa bij de Albert Heijn op zijn enthousiaste en positieve wijze aan het werk zie…doet me werkelijk goed.
Een positieve en open uitstraling is het halve werk
Wat je goed moet kunnen om ons werk te kunnen doen? In mijn beleving is een positieve en open uitstraling het halve werk (laat de glimlach in je stem horen en zien). Hierdoor is drempel om contact te leggen met de bewoners laag. Reken er daarnaast op dat je veel gesprekken zal voeren waarin je de behoeften van je gesprekspartners peilt en hier je dienstverlening op aanpast. Coachende kwaliteiten hebben om zodoende samen de afgesproken doelen te halen. Het werk is boeiend, saai, triggerend, spannend, emotioneel… reken maar dat je je veelzijdige kwaliteiten als professional nodig gaat hebben!
Als je van mening bent dat je van toevoegde waarde voor organisatie kan zijn, schroom niet en stel jezelf snel voor!
Raoul Fredison, groepsleider bij locatie de Koning